Premier Gilmar ‘Pik’ Pisas (MFK) heeft tijdens de herdenking van de gebeurtenissen van 30 mei 1969 opgeroepen om de lessen uit het verleden te gebruiken voor de verdere ontwikkeling van Curaçao. Volgens de bewindsman moet herdenken niet alleen gaan over terugkijken, maar ook over het bouwen aan een betere toekomst.
In zijn boodschap wees Pisas op het programma ‘Konstrukshon di Nashon’ (Natievorming), dat volgens hem een van de belangrijkste sociale investeringen van zijn kabinet is. Het programma richt zich op het versterken van wijken, het ondersteunen van gezinnen, investeringen in jongeren en het verbeteren van de levenskwaliteit van kwetsbare groepen in de samenleving.
De premier benadrukte dat de kracht van een land niet alleen wordt bepaald door economische resultaten, maar ook door de manier waarop het omgaat met inwoners die extra steun nodig hebben.
Volgens Pisas moeten de gebeurtenissen van 30 mei blijven dienen als inspiratie om te werken aan een sterker, meer verenigd en sociaal rechtvaardig Curaçao.
Op 30 mei 1969 (‘trinta di mei’) brandde het centrum van Willemstad, de hoofdstad van Curaçao. Diezelfde ochtend verzamelden de zwarte medewerkers van de Shell-raffinaderij op het eiland zich voor een staking. Een staking met als inzet gelijke beloning en gelijke rechten voor zwarte en witte medewerkers. Tot op de dag van vandaag wordt dit jaarlijks herdacht.














1 reactie
Joshua
!Bewindsman’ vind ik wel een erg groot woord voor Pisas.