zondag 14 juni 2026
Kijk | Ontdek | Luister | mee op nu.cw

Binnen het ministerie van Gezondheid, Milieu en Natuur (GMN) loopt een onderzoek naar een vermoedelijke fraude waarbij meer dan 300.000 gulden is verdwenen. Het gaat om geld dat zou zijn ingezameld via inzamelbakken binnen het project ‘Di Bo, Pa Bo, Ku Bo’, dat in verschillende wijken is uitgevoerd, zo meldt ochtendkrant Extra. Een afdelingshoofd van GMN is in verband met de zaak voorlopig op non-actief gesteld.

Volgens informatie die is verzameld binnen het onderzoek stonden de inzamelbakken langere tijd in buurten om donaties op te halen. Uit interne controles zou later een tekort van ruim 300.000 gulden naar voren zijn gekomen.

Binnen GMN zorgt de situatie voor onrust, mede door meerdere lopende kwesties binnen het ministerie. Ook wordt verwezen naar eerdere juridische en interne conflicten rond andere dossiers.

Het betrokken afdelingshoofd zou geen directe rol hebben gehad in het project, maar is desondanks op non-actief gezet. De medewerker heeft een klacht ingediend bij de Landsrecherche wegens vermeende vervalsing.

Het onderzoek naar de mogelijke fraude loopt nog. GMN heeft nog geen uitgebreide publieke reactie gegeven op de zaak.