woensdag 10 juni 2026
Kijk | Ontdek | Luister | mee op nu.cw

De Nederlandse regering heeft de regie naar zich toegetrokken in de aanpak van de vuilstort op Bonaire. Het besluit volgt op zorgen over de voortgang en de impact van de afvalberg op het milieu en de volksgezondheid.

Volgens Dossierkoninkrijksrelaties.nl is binnen het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties besloten om de coördinatie van het dossier strakker te organiseren. Lokale instanties op Bonaire blijven betrokken, maar de aansturing komt nu nadrukkelijker bij het Rijk te liggen.

De vuilstort is al langere tijd onderwerp van discussie vanwege de risico’s voor omwonenden en de druk op de omgeving. Eerdere plannen om de situatie structureel te verbeteren kwamen volgens betrokkenen onvoldoende van de grond.

Een woordvoerder van het ministerie benadrukt dat er wordt ingezet op “een versnelling van de aanpak en betere samenwerking tussen alle betrokken partijen”.

Met de ingreep wil Den Haag zorgen voor meer grip op de uitvoering en het beperken van verdere milieuschade. Hoe het plan er precies uit gaat zien, wordt op korte termijn verder uitgewerkt.