Minister van Gezondheid, Milieu en Natuur, Tyron Boekhoudt (MFK), heeft in Amsterdam een akkoord getekend met UMCG Ambulancezorg B.V. Het gaat om de organisatie die namens Stichting Instituut Ambulancezorg Nederland (AZN) de rechten heeft van de ambulance-uniformen die in Nederland worden gebruikt.
Tijdens zijn werkbezoek in Nederland kreeg de minister ook de eerste nieuwe uniformen te zien en te overhandigen. Met deze stap wil de overheid de ambulancezorg verder verbeteren en moderner maken.
Door het akkoord kan het personeel van FKAK dezelfde soort professionele uniformen gaan dragen als in Nederland. Dat moet zorgen voor een nettere uitstraling, maar ook voor meer veiligheid en betere herkenning van ambulancepersoneel.
De minister zegt dat het niet alleen om kleding gaat. “Ambulancepersoneel werkt elke dag onder zware omstandigheden. Zij verdienen goede middelen en steun om hun werk veilig en goed te doen”, aldus Boekhoudt.
FKAK start volgende week met een proef met zeven medewerkers. Daarna wordt gekeken of de nieuwe uniformen in 2027 voor iedereen worden ingevoerd.
Het plan past in de bredere aanpak van de minister om de zorg te verbeteren door te investeren in kwaliteit, samenwerking en professionalisering.









