Het ministerie van Justitie werkt aan een nieuw wetsvoorstel voor nachtdetentie van jongeren. Met deze aanpak kunnen jongeren overdag naar school, werk of behandeling blijven gaan, terwijl zij ’s nachts in een justitiële instelling verblijven. Dat meldt het Antilliaans Dagblad.
Volgens minister van Justitie Shalten Hato (MFK) moet jeugdcriminaliteit niet alleen met straffen worden aangepakt, maar ook met begeleiding en resocialisatie. Het doel van de nieuwe wet is om jongeren verbonden te houden met school, werk en hun omgeving, zodat de kans kleiner wordt dat zij opnieuw de fout ingaan.
In het voorstel staat ook dat het jeugdstrafrecht in sommige gevallen kan worden toegepast op jongvolwassenen tot 23 jaar. “Uit wetenschappelijke inzichten blijkt dat jongeren zich ook na hun achttiende nog verder ontwikkelen”, aldus het ministerie.
Het wetsvoorstel is nu gedeeld met betrokken organisaties, experts en publiek. Na advies en overleg wordt er opnieuw naar gekeken. Daarna wordt nagegaan of het verder wordt aangepast voordat het officieel wordt behandeld.













