zondag 14 juni 2026
Kijk | Ontdek | Luister | mee op nu.cw

De overheid moet verantwoordelijkheid nemen voor de aanhoudende problemen bij de vuilstort van Selibon op Bonaire. Die oproep deed de Nederlandse Ombudsman Reinier van Zutphen woensdag in de Tweede Kamer tijdens de presentatie van het jaarverslag van de Nationale ombudsman over 2025, zo meldt middagkrant Amigoe.

Volgens Van Zutphen zijn de stankoverlast, rook en gezondheidsrisico’s rond de vuilstort in Lagun het gevolg van een overheid die al jaren onvoldoende ingrijpt. “Een situatie als deze zou in Europees Nederland ondenkbaar zijn”, stelt hij in het jaarverslag.

De ombudsman ontving vorig jaar minder klachten uit Caribisch Nederland dan in 2024. In totaal kwamen 139 klachten binnen, waarvan 49 betrekking hadden op Bonaire. Veel klachten gingen over gebrekkige communicatie vanuit de overheid.

In het verslag wordt ook een klacht genoemd van een inwoner over een illegale afgraving van diabaas op Bonaire. De directie Toezicht en Handhaving gaf aan niet te kunnen optreden zolang beleid ontbreekt. De Ombudsman noemt die reactie onbehoorlijk en adviseert het Openbaar Lichaam Bonaire met een concreet voorstel voor schadevergoeding te komen.

Ook Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer bezocht Bonaire en kreeg klachten te horen over de situatie bij de vuilstort.