De regering heeft in het eerste kwartaal van het jaar meer belastinginkomsten ontvangen dan was begroot. Uit het financiële beheersrapport dat aan het parlement is aangeboden, blijkt dat er 557 miljoen Caribische gulden is binnengekomen, terwijl vooraf was gerekend op 519,4 miljoen Caribische gulden. Dat komt neer op een verschil van 37,6 miljoen Caribische gulden, zo meldt ochtendkrant Extra.
De hogere opbrengst komt vooral door meerdere meevallers bij verschillende belastingsoorten. Zo leverde de winstbelasting 23,4 miljoen Caribische gulden extra op en de omzetbelasting 10 miljoen Caribische gulden meer dan verwacht. Ook de motorrijtuigenbelasting, overdrachtsbelasting en enkele accijnzen droegen bij aan de hogere totale inkomsten.
Tegenover de meevallers staan ook tegenvallers. Zo bleef de loonbelasting achter en vielen onder meer accijnzen op alcohol en tabak lager uit dan begroot. In totaal ging het om 12,1 miljoen Caribische gulden minder aan verschillende belastingposten.
Daarnaast blijkt uit het rapport dat bij ‘Schenking & Subsidie’ 10 miljoen Caribische gulden is uitgegeven, wat hoger is dan begroot. Dit kwam vooral door niet-geplande subsidies die onder meer bij onderwijs en het landspakket terechtkwamen. Ook bij ‘overige uitgaven’ zijn afwijkingen zichtbaar door vertraagde inkomsten uit licenties.













2 reacties
Joshua
Waar de belastingdienst momenteel mee bezig is op asociale wijze deurwaarders op mensen af te sturen – zonder – mensen van te voren te waarschuwen.
Ernstig onbeschoft onbehoorlijk bestuur.
Bijna miljard kwijtschelden en middenstanders harassen.
Grote bedrijven die geen sociale afdrachten doen?
Helaas kan daar een lijst van worden opgemaakt!!
Een grote. Boevenzooi,
Berguensas!
Chris
Minder loonbelasting en minder accijns op tabak en alcohol… dat zegt nogal wat. Bij een groeiende economie zouden deze inkomsten moeten stijgen. Minder loonbelasting betekent minder werk voor inzittenden en dus minder inkomsten voor het huishouden. De terugval in alcohol- en tabakaccijns is logisch: men heeft geen geld meer voor deze luxe artikelen.
Blijkbaar kan de bevolking niet meedelen in de huidige economische welvaart en dat is een zeer slecht teken aan de wand.
Reacties zijn gesloten.