woensdag 10 juni 2026
Kijk | Ontdek | Luister | mee op nu.cw

Bonaire exporteert eind deze maand opnieuw een grote hoeveelheid biomedisch afval naar Nederland voor verwerking. Het gaat om ruim zeven ton ziekenhuisafval dat met het Augusta Luna schip naar Rotterdam wordt vervoerd.

Volgens afvalverwerker Selibon NV is het inmiddels de dertiende keer dat dergelijk afval vanaf Bonaire wordt geëxporteerd. De organisatie heeft de afgelopen jaren procedures ontwikkeld voor het inzamelen, verpakken en verschepen van gevaarlijk afval.

Het eiland beschikt zelf nog niet over installaties om biomedisch afval lokaal veilig te verwerken en blijft daardoor afhankelijk van transport naar het buitenland. Het exporteren is nu vaste praktijk geworden volgens Selibon.

Biomedisch afval bestaat onder meer uit gebruikte medische materialen en ander afval uit de zorgsector. Door het risico op besmetting gelden hiervoor strenge internationale regels voor opslag, transport en verwerking.