zondag 14 juni 2026
Kijk | Ontdek | Luister | mee op nu.cw

Minister Tyron Boekhoudt (MFK) van Gezondheid, Milieu en Natuur (GMN) heeft maandag in Genève deelgenomen aan een internationaal overleg over de huidige ebola-uitbraak en de wereldwijde aanpak van gezondheidscrisis. De bijeenkomst vond plaats tijdens de jaarlijkse World Health Assembly van de Wereldgezondheidsorganisatie WHO.

Tijdens de gesprekken in de Zwitserse stad lag de nadruk op snelle internationale samenwerking, crisisvoorbereiding en het versterken van gezondheidssystemen. Vertegenwoordigers van onder meer de Europese Unie, Spanje, Australië, Rwanda, Nederland en Curaçao namen deel aan het overleg, samen met experts van de gezondheidsinstanties WHO en Africa CDC.

Ook werd gesproken over transparantie, informatie-uitwisseling, onderzoek, vaccins en duurzame financiering voor toekomstige gezondheidsdreigingen. Volgens de Curaçaose delegatie zijn de internationale gesprekken en samenwerking vooral belangrijk voor kleine eilanden met beperkte zorgcapaciteit.

De World Health Assembly brengt jaarlijks ministers van Volksgezondheid en internationale partners samen om mondiale gezondheidskwesties en internationale samenwerking te bespreken.

Er zijn tot nu toe 88 mensen overleden aan de Bundibugyo-variant van ebola. Wat de uitbraak volgens het Rijksinstituut Volksgezondheid en Milieu (RIVM) zorgwekkend maakt voor de WHO, is de bevestigde verspreiding van gebieden in Congo naar stedelijke gebieden en over de landsgrenzen heen. Er zijn inmiddels mensen ziek geworden in de Oegandese hoofdstad Kampala.

1 reactie

  • William

    Haha Boekhoudt.
    Hoe dom kan je ze hebben. Zorg eerst dat de gezondheidszorg hier op orde is.
    Vooral ouderenzorg en bejaardenhuizen.

Reacties zijn gesloten.