woensdag 10 juni 2026
Kijk | Ontdek | Luister | mee op nu.cw

Een hond is afgelopen weekend overleden nadat het dier meer dan dertig keer werd gestoken door bijen uit een bijennest. Het nest bevond zich een paar meter van een huis in het Santa Rosa Resort en bevatte, volgens imker Juric Phelipa, weer agressieve bijen.

Het bijennest was eerst onvindbaar, waardoor het de tijd had om te groeien. Door de grootte van het nest vlogen er steeds meer bijen rondom de woning. De hond van de bewoners belandde bij de dierenarts, nadat het dier meerdere malen was gestoken door de bijen. Bij de dierenarts bleek dat dit om tientallen steken ging, ongeveer dertig, waaraan de hond uiteindelijk overleed. 

Het probleem leidde vorig jaar zomer eveneens tot ernstige incidenten op het eiland, waarbij meerdere huisdieren, vogels en ook een man werden doodgestoken.  Phelipa spreekt uit tegenover Nu.cw dat hij bang is dat er weer zo’n periode aankomt. Het wordt weer droger en warmer op het eiland en dat zorgt volgens Phelipa voor agressievere bijen.

“De bijen hebben geen goede, vruchtbare plekken om zich te nestelen, waardoor ze sneller in woonwijken terechtkomen”, aldus Phelipa. Nu.cw schreef vorige maand al dat de imker vindt dat de overheid de imkers zou moeten helpen om hier ruimte voor vrij te maken.

Minister van Gezondheid, Milieu en Natuur (GMN) Tyron Boekhoudt (MFK) zei toen dat de overheid samen met imkers tot een beleid en monitoringsplan wil komen, voor het houden, verplaatsen en beheren van bijen. Het plan moet volgens Boekhoudt zorgen voor een plan dat goed is voor de veiligheid van mensen, ruimte voor imkers en bescherming van de natuur. Hoe het plan ervoor staat, is niet bekend.

2 reacties

  • glasswarebeach

    de GMN behoort degelijk onderzoek te doen en killerbees onderzoeken, verwijderen bij imkers en vernietigen. Onder microsscoop is de onschadelijke bij te onderschijden van de afrikaanse killerbee die door lokale imkers geimporteerd zijn in 1997.

  • Brammetje

    Hier lopen mensen in de bijstand….en kunnen alleen maar dromen van een vakantie…..
    En hij gaat naar Curaçao…..
    Ach Ach ach Nederland toch….

Reacties zijn gesloten.