Het Openbaar Lichaam Bonaire (OLB) is begonnen met herstelwerkzaamheden in het gebied rond Mentor, waar een deel van de bovenloop van de Saliña di Vlijt wordt uitgegraven. Dat meldt de Bonairiaanse overheid in een persbericht.
Met het project wil het OLB de natuurlijke watercirculatie en ecologische functie van de saliña herstellen. “Omdat er sinds 2019 geen onderhoud is uitgevoerd, heeft zich opnieuw veel sediment opgehoopt”, aldus OLB. Door het sediment te verwijderen, moet worden voorkomen dat het richting zee stroomt en schade veroorzaakt aan het koraalrif en de biodiversiteit.
Volgens de overheid vergroten de werkzaamheden ook de waterbergingscapaciteit en dragen ze bij aan natuurherstel, recreatie en educatie.
Het vrijgekomen sediment wordt afgevoerd naar de stortplaats van Selibon, waar het als afdekmateriaal wordt hergebruikt. “De werkzaamheden bij Kaya Korona vormen de eerste fase van een breder herstelplan voor de gehele Saliña di Vlijt”, aldus de overheid








