zaterdag 13 juni 2026
Kijk | Ontdek | Luister | mee op nu.cw

De Tweede Kamer wil dat de vervuilende vuilstort bij Lagun op Bonaire zo snel mogelijk wordt gesloten. Dat blijkt uit een aangenomen motie van NSC en GroenLinks-PvdA.

Het Nederlands kabinet wordt verzocht om samen met het eilandbestuur direct maatregelen te nemen en een hersteloperatie te starten. Volgens de indienende partijen vormt de vuilstort al geruime tijd een ernstig gevaar door branden en het vrijkomen van giftige stoffen die lucht, bodem en zee aantasten.

“Zowel de Inspectie Leefomgeving en Transport als de Nationale ombudsman bestempelden de situatie eerder als urgent en onhoudbaar”, aldus de politieke partijen.

Staatssecretaris van Koninkrijksrelaties, Eddie van Marum (BBB), vindt sluiting echter voorbarig en wijst op een lopend stappenplan om de problemen geleidelijk aan te pakken.