Acht ‘criminelen’ hebben vrijdag meerdere leerlingen benaderd op het schoolplein van het Liseo Boneriano. Zij vroegen de leerlingen of zij pakketjes wilden afleveren. Gelukkig waren de ‘criminelen’ geen echte misdadigers, maar acteurs. Het was een opgezette actie van de Rijksdienst Caribisch Nederland (RCN) om leerlingen bewust te maken van criminele uitbuiting.
De actie is onderdeel van de campagne ‘Uit de greep’. Daarmee richt RCN zich op jongeren op Bonaire, Sint Eustatius en Saba om aandacht te vragen voor het groeiende probleem van criminele uitbuiting.
“Jongeren worden steeds vaker, vaak zonder dat ze het doorhebben, benaderd door mensen die hen willen inzetten voor strafbare activiteiten. Wat begint als iets kleins, zoals het ophalen of doorgeven van spullen of het uitlenen van een bankrekening, kan grote gevolgen hebben. Vaak gebeurt dit onder druk, door misleiding of chantage. En eenmaal in dat web verstrikt, komen ze er niet zomaar uit’’, aldus de RCN.
De campagne maakt deel uit van het Jaarprogramma Mensenhandel 2025 en wordt uitgevoerd in samenwerking met het Ministerie van Justitie en Veiligheid, de IND CN en het RIEC CN, samen met scholen en hulporganisaties.












